Våren kan göra ont.

image144 Ajjjj, fan vad det gör ont...

Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister, ont för det som växer och det som stänger.

Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger, klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad, svårt att känna djupet dra och kalla, ändå sitta kvar och bara darra - svårt att vilja stanna och vilja falla.
Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller, faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya glömmer att de ängslades för färden - känner en sekund sin största trygghet, vilar i den tillit som skapar världen.


Karin Boye

Kommentarer:
Postat av: Johanna

livet är lättare om det stod lite stilla ;)
fick födelsekort där det stod, 8 år kvar tills du BLIR 30! Gissa om jag blev lugnare???
Och som tur är listan inte så jäkla långt att jag inte hinner
med allt innan jag blir 40!

är det ditt tur att sova med pokalen nu?

KRAM

Postat av: Jaana

Haha, jag hade helt glömt bort att jag lämnade en kommentar härinne för ett bra tag sen. Blev därför ytterst förvånad när jag såg mitt namn - JAANA - i ett inlägg. (nötkolakaka) Tänkte då att vad 17, menar han MIG?! :-o Haha. Jo jag är nöjd nu. :D

För övrigt så är Karin Boye en av mina favoritpoeter. :)

2008-05-04 @ 21:43:17
URL: http://www.nogg.se/missempty
Postat av: Knutte

Oh, vad roligt :) Håll ögonen öppna om jag skulle öppna webshop ;P

2008-05-21 @ 16:22:33
URL: http://knutte.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits