Behövs såna som Percy Nilsson? - Ja!

Percy Nilsson.
Percy Nilsson -
En profil vi inte skulle klara oss utan,  vare vi vill eller inte.



Han är en finansvalp - eller en storfräsare av svenska mått. Han föddes under 40-talet i
Skåne, och började sin bana som lite missförstådd grabb under skoltiden - han är ordblind varpå lärarna trodde han var lite efterbliven i huvet. Någon man lallade lite med. Det har märkt honom för livet.


Han blev så småningom en man med hårda nypor. Ja, han blev snickare. Han kunde inte läsa bra i och med dyslexin han lider av, så det fick bli något annat. Och han föddes med något annat - en obändlig vilja att nå sina mål, att inget är omöjligt. Och vägen dit får gärna vara riskfylld. På gott och ont.

Han säger till webbtidningen Realtid.se:
– Kanske handlar det om att jag är ordblind och uppvuxen i en släkt där de flesta gick vidare till högre studier. På den tiden visste lärare ingenting om ordblindhet, någon hjälp fick jag inte. Snarare var det så att lärare hånade elever med mitt problem. Jag var tvungen att kompensera på något sätt. Folk med ordblindhet tvingas också göra saker på annat vis – kanske blir vi mer kreativa. Möjligen är det därför jag blivit så kontroversiell.

Från jobb som snickare gick han vidare och bildade eget, PNB bygg Percy Nilsson Bygg AB (PNB) i Malmö och i slutet av 1980-talet hade företaget 150 anställda. Och Percy tjänade en del.
Efter 25 år sålde han PNB och sitt fastighetsbolag före fastighetskraschen 1990. En stor reavinst gjorde att han av skatteskäl flyttade till Belgien. Men enligt Nilsson var det drömmen om att gå i pension som var skälet.

– Tanken var att flytta ut på landet, leva livets glada dagar och sänka mitt golfhandikapp till under tio. Det var i samband med det som jag köpte golfklubben Los Naranjos på spanska solkusten. Det höll i tre månader, lååånga tre månader. När telefonen slutade ringa och jag höll på att ”försvinna” fick jag nog och började jobba igen, säger Percy till Realtid.se.

1994 återkom Percy till Sverige och köpte tillbaka 50% av PNB. Han gick även in som storägare i Entreprenad och 1997 bildades PNB Entreprenad AB.
2003 såldes PNB-koncernen till Lars Olof Andersson. Efter några månader ville han häva köpet, men det godkändes inte. Koncernen gick i konkurs och Percy fick betala ett borgensåtagande på 112 miljoner. Percy Nilsson begärde då Lars Olof Andersson i personlig konkurs, men konkursansökan återkallades efter en uppgörelse.
Percy Nilsson är ändå mest känd som hockeybas i Malmö IF, senare Malmö Redhawks, än vad han är som byggarbas. Han blev ordförande 1984. Han satsade på några år flera miljoner på att värva spelare, däribland målvaktlegendaren Pekka Lindmark med andra knöts till klubben.
1990/91 debuterade MIF i Elitserien och säsongerna 1991/92 och 1993/1994 vann man Elitserien. Värt att poängtera är att under finalserien vann man mot MoDo som hade grabbar som Niclas Sundström, Peter Forsberg och så Markus Näslund.. Daniel Rydmark var gudabenådad i MIF då han psykade Foppa hela matchserien och när MIF vann kom de klassiska bilderna där en helt knäckt Foppa bröt sin klubba som om den var en tandpetare mot sitt lår . Finalerna 1994 är numera en klassiker i svensk ishockeyhistoria.

Men efter det andra SM-guldet 1994 började det gå utför och ifjol fick Malmö Redhawks lämna Elitserien. Percy dömdes till ett års fängelse för felaktiga löneutbetalningar till spelare i Malmö Redhawks. Domen överklagades till hovrätten, men Percy avgick som ordförande i Redhawks.

Percy idag:
Hotas av fängelsestraff, gjorde ett jätteklipp i veckan: Han sålde mark och byggrätter till ett nytt köpcentrum i Hyllie utanför Malmö till det norska börsbolaget Steen & Ström.
Nilsson får 570 Mkr. Enligt sydsvenskan.se köpte han samma mark för 250 Mkr från Malmö stad för bara några dagar sedan...
Pengarna ska Percy Nilson använda till att förverkliga sina högtflygande planer på att slå upp ett jätteområde med affärer, hotell och en ny hockeyarena i Hyllie, som ligger nära Öresundsbron.
I hockeyarenan ska bland annat hockeylaget MIF Redhawks som harvar i Allsvenskan numera hålla till.

En sak är säker - Percy Nilsson har vi då inte hört för sista gången.

Vad jag ville säga med den här bloggen var att sådana personer som vågar ta risker och satsa i Sverige på olika sätt behövs verkligen i det här landet idag. Nyföretagandet sjunker. Det är nästan bara de stora företagen som bär upp Sverige idag.
Men det viktigaste: Att inget är omöjligt; Det har Percy Nilsson bevisat.


Fotnot:
För er som tycker att Percy Nilsson bara är en simpel skattesmitare - ber jag er att läsa centerpartisten Johan Linanders blogg om straffskalor i Sverige. Det är intressant läsning - utan att ta ställning i huruvida Percy har gjort rätt eller fel, så kan man diskutera om skattebrott är värre än t ex grov kvinnofridskränkning. Läs Johan Linanders reflektion om straffskalorna i sverige. Klicka på följande länk:  johanlinander.se

Kommentarer:
Postat av: Yelena

Haha, det ska jag komma ihåg. När jag fyllt femtio år ska jag komma ihåg dina ord :)

Postat av: Ludiq

Hmm. Nu har jag åtminstone läst det där om Percy Nilsson; hela texten, som du ville att jag skulle göra =P Och ja, det har gett mig några funderingar. Och visst behövs de "små företagen" här i Sverige, speciellt nu när de "stora" har så enormt makt - förlorar de en kund så är det liksom bara på 0.01 % av 10 000... Inget att bry sig om. Percy gjorde lite dumma saker, ser jag men som sagt är ingen perfekt här i världen och ja, INGET är omöjligt! På gott och ont. Pussar!

2006-02-13 @ 00:03:32
URL: http://www.ludi.blogg.se
Postat av: Ludi

Förresten! Saknar dig =) Pussar igen!

2006-02-13 @ 00:04:26
Postat av: Sofia

äntligen någon som förstår hur jag känner utan att tycka att jag är dum! ;) men det är bara att bita ihop och le falskt.. ;) allt bra annras? :) kramar!

2006-02-14 @ 22:02:36
URL: http://wiksofia.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits