Grattis Ronnie Sandahl, du är etta här.

Vad läser jag på nätet? Jag läser oftast krönikor av olika slag, t ex; Ronnie Sandahl, ung journalist på Aftonbladet Stockholm, honom upptäckte jag rätt nyss och gillade direkt hans sätt att skriva. Ironi och humor men också livets väsentliga saker finns med i hans texter. Dessutom är han inte för privat - han är bara personlig. Det är en stor skillnad.

Jag har bestämt att ranka de fyra krönikörer som jag läser helst (dock blev jag förvånad av att det blev så många från Aftonbladet - alla.)

  1. 14517-53
    Ronnie Sandahl, Aftonbladet Stockholm.
    Har en underfundig humor och ironi som jag gillar. samtidigt skriver han inte skit, utan om livets väsentligheter. Han skäms inte för att skämmas, om man säger så. Sånt är livet, man får skämmas. Så enkelt är det.
    Rutinerad trots sina unga år; var världens yngsta journalist när han jobbade på FT, Falköpings Tidning som 14-åring. Hans krönikor finns på:
    http://aftonbladet.se/vss/stockholm/avd/0,4050,2769,00.html
  2. 14517-52
    Herman Lindqvist, Aftonbladet.
    En rutinerad f d. utrikeskorrespodent, numera krönikör och författare. Utlandssvensk som bott utomlands längre än han bott i Sverige. Ändå känns han svenskare än de flesta svenskar är. Upplevt många krig. Skriver ofta historiska böcker, det syns också i hans krönikor, som handlar om lite parallella saker mellan då- och nutid. Dock har hans form sjunkit något det senaste året. Skrivkramp, måntro? Annars enormt träffsäker.
  3. 14517-51
    Simon Bank, Sportbladet.

    Årets krönikör 2005. Hans krönikor innehåller bara sport. Nästan. Han skriver bra, med ett rikt bildspråk. Enda plumpen var när han skulle göra sig lustig över döva vid en liknelse men det blev helt fel. Rätt träffsäker i övrigt.
  4. 14517-54
    Peter Wennman, Sportbladet.
    Rutinerad journalist som skrivit på sporten på Aftonbladet så länge jag kan minnas. Hans fjärdeplats förtjänar han efter att ha följt med det engelska Drevet under Svennis tid i England. Hans krönikor därifrån resulterade i en bok, "Svennis Krig". Rekommenderar er den, om ni är intresserade av hur de behandlade Svennis.


Kommentarer:
Postat av: Tompabompa

Jag är inte en enda dugg förvånad över dina val av krönikörer, speciellt inte de tre sistnämnda. Jag själv brukar läsa Lindqvists historiska krönikor och faktiskt så tänkte jag för längesedan att hans krönikor skulle tilltala dig. :) Jag menar nu inte att jag är förvånad att du valde Sandahl utan mer som en "aha!". Förövrigt så har du bra smak!(med andra ord, jag oxå) :)

Postat av: mippy

Hej Tompie!

Tack för komplimangen för höstbilder, kan också medge att jag längtar tills hösten kommer, då man kan lindra sig halsduk hundra varv och njuter av färggranna löven. =)

Angående om Oliver, hehe, skulle du döpa barnet Oliver efter du en gång ägde ett oliverträd? Haha, Oliver är ett fint namn men inte mitt drömnamn på min son. Ja, se Julia gillar inte din idé. =)

Herman Lindqvist är bra, jag läser hans svenska historia-böcker, väldigt bra och lättläst skrivet.

Simon Banks krönikor läser jag då o då, han är bra!

Länge leve höst!

/Maria

2006-08-19 @ 11:55:13
URL: http://mippy.blogg.se
Postat av: isabelle

ronnie är tidlös.

2007-02-22 @ 00:54:47
URL: http://whiteandnerdy.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits