Ett citat av en legend

Hittade ett gammalt citat av Osvald Dahlgren (1911-2003):

"Ödets lotter faller olika. En dövs väg är ofta törnbeströdd, idealitet skymmes ofta av felsteg och nederlag men lockar alltjämt till ett meningsfullt liv."
Osvald var en legendarisk profil inom dövidrotten och föreningslivet, både som aktiv och ledare. En stor personlighet och människa, helt enkelt.


Ibland får man acceptera det man fått. Och göra så gott man kan utifrån det. Men det här fick mig att ställa en fråga till mig själv (även om det spårar ur lite grand): Ska man försöka ändra det ödet gett en? Det går nog inte - ödet bestämmer ändå.
Hur länge håller ett CI-implantat,  till exempel? Hur länge lever man? Sånt vet man inte förrän man testat, men jag antar det är på gott och ont.
Läste att den förste som fick pacemakern inopererad opererade sig 22 gånger och överlevde sina uppfinnare och läkare.
Hur långt får man gå för att få ett "meningsfullt" liv? Eller, vänta, vad är ett meningsfullt liv egentligen?

Någon som har ett bra svar på det?

Kommentarer:
Postat av: elsa

"Ödets lotter faller olika. En dövs väg är ofta törnbeströdd, idealitet skymmes ofta av felsteg och nederlag men lockar alltjämt till ett meningsfullt liv." - så true! vad ett meningsfull liv är? det antar jag att var o en kan svara på, för just sitt eget liv. bara mina lilla filsofifunderingar :) kramen!

Postat av: Anonym

Meningen med livet är att försöka njuta av det så mycket som möjligt med de man tycker allra bäst om. Vad det är och med vem är nog varje individs egna kriterier. Meningen med livet är att älska och att bli älskad så mycket som möjligt. Meningen med livet är att smaka på den bittra eftersmaken så man förstår vad man verkligen uppskattar mest i sitt liv.

2008-11-14 @ 17:55:56

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits