Jag är en spekulant...

... på en sommarstuga!

I det vackra Hjälmaren finns det en holme som heter Mälholmen.

Där på holmen finns det tre stugor - ett av dom husen är jag spekulant på. Det känns bra. Vuxenpoäng, haha.

Jag, Julia och paret Lindell (Robert och Helen) åkte dit och kollade på huset, värt 395.000 eller till högstbjudande.

Man får allt som finns där på holmen, stugan och alla möbler utom de som de håller högst av värde. Båten får vi också. Rätt billigt kan tyckas, men jag ser ett visst samband med priset och deras försäljning av huset - som är ett torp byggt 1932, har en torpargrund med stomme av trä, fasaden såväl som bjälklag är också av trä. Kan tyckas rejält byggt. Det var rätt rejält förr i tiden. Men; huset har förmodligen hästmyror. De brukar kallas för "Nordens termiter" Och det är just vad vi såg igår. Det fina tak de hade, hade lite myror på ena sidan. Jag är rädd att jag ska köpa ett hus som rasar ihop om ett par år.

Synd på ett så fint hus... Fint var det iallafall.

Bara så ni vet så kan man gardera sig med försäkringar mot sånt. Men det är ingen ide om huset ev. redan är så pass uppätet. Huset såg dock att stå stadigt på marken. Det är ett mycket trevligt hus och ligger i ett jättefint läge, på Hjälmaren.

Men hade jag haft ett par miljoner på banken hade jag haft det huset som projekt. För läget är perfekt; kan åka båt hem till Örebro, ut till Stockholm och till Skarholmen, där det är 5 km från mina kära föräldrar i Uppsala. Sen om man vill kan man också åka till Gotland. Det vore super..!
Och åka båt till Västerås, där min morbror har segelbåt. Hm.

Nej, jag kanske inhandlar någon yacht istället. Man kan ju alltid ha en båt vid en kaj i Örebro, ifall lusten faller på..! Vaddå, drömma kan man iallafall få?

Bilder på stugan:

14517-36
Huset.

14517-35

Vardagsrummet (kolla det vita i taket)

14517-34

utsikten

Lite mer utsikt, (popup)

14517-32

Bryggan (lite skultig, men funkar :))

14517-31

Holmen. Huset i mitten är det vi spekulerar på.

14517-30

Lusthuset.

14517-38

Vardagsrummet mot utgången, där det inglasade uthuset finns.

14517-37

Myrorna i närbild. (usch!)

Ägaren säger att han säljer huset för att han har en gård utanför Örebro och inte längre har tid med det.
Jo, tack för det... Verkar som att myrorna fått fria händer däruppe.

Nästa gång jag skriver här i bloggen kanske jag har ett sommarhus någonstans. Vem vet...

Men först ska jag till Island och jobba. Akureyri, here we come!

Ha en fortsatt trevlig sommar, läsare!



Fakta Hästmyror(ur anticimex´s hemsida)

Stora myror som promenerar omkring i huset?
Då skall Du se upp, för det kan röra sig om "Nordens termiter" nämligen hästmyror.

Hästmyrorna finns överallt i vår svenska natur.
De bygger sina samhällen i gamla träd och stubbar, men om oturen är framme väljer de att slå sig ned i husets konstruktionsvirke.
Med tiden kan myrsamhället bli så stort att virkets bärighet äventyras och tak eller golv ger vika.

Hästmyran är 6-18 mm.

Husägare kan gardera sig mot hästmyrans härjningar genom en särskild försäkring.

Kommentarer:
Postat av: Kristofer

myrorna där såg ju inte ut att vara 6-18mm? Hmm, kanske är det inte hästmyror.. Fint ställe annars! Lätt en kul projekt om man kunde hosta upp runt miljonen kontant

Postat av: elsa

wow, vuxenpoäng :)

2006-07-09 @ 18:27:22
URL: http://elsapelsa.blogg.se
Postat av: Ludi

Öh... det där med min shoppning, ja jag vet vet =P Jo, nog har du tämjt mig lite och det är ju bara bra det (mest för min slitna bankkort). Inget kul när man en gång slösade så mycket så man bara hade några hundra te mat i en månad........................ *tack* ;P

2006-07-11 @ 22:51:03
URL: http://ludi.blogg.se
Postat av: Ludi

Du har blivit utmanad av mig; kolla i min blogg ;) pussar!

2006-07-15 @ 14:54:38
URL: http://ludi.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits