Spontanfotbollen finns kvar!

14517-98

Denna bild tog jag i smyg, lite hastigt (läs: bildkvaliteten) när jag var på väg ut till fotbollslandskampen Sverige-Danmark. Då fick jag syn på de två pojkarna på min gata, lattja med en fotboll, till synes helt spontant.

Regnet hade slutat och solen tittade fram och de två pojkarna gav sig ut för att sparka lite boll, synligt inspirerade av kvällens match. Spontanfotbollen och för den delen, spontanidrott är alltså inte en utdöd art - vilket jag nästan trodde.

Det är spontanidrotten som skapar stjärnorna, inte elitverksamheten, om någon trodde det.
Zlatan lattjade jämt fotboll i betongförorten Rosengård och jag spelade spontanfotboll ofta på vår fotbollplätt till plan i Norby i Uppsala. En av grabbarna jag minns och som lattjade där med oss under 80-talet var Gustav Segerström; idag mittback och en av nyckelspelarna i superetta-laget Sirius a-lag. Målfarlig är han också - han har hunnit med fem mål på 21 matcher, vilket får ses som skitbra av en mittback. Att grunden lades när han som liten pojk lattjade med bollen, med oss och utan krav och press av föräldrar, tränare är jag övertygad om.



Kul att se sånt!

För övrigt: Jag förstår mig inte på ÖBO (Örebro Bostäder) - områdets hyresvärd; de har förbjudit ungarna att sparka boll på den lilla plätt de har bakom mitt hus - efter kl 20. Vad är poängen? Vad ska ungarna göra då? Sitta och LAN:a och bli feta? Dagens diskriminering säger jag bara: Låt ungarna vara barn!

Ingen har väl dött av lite tjongande utanför fönstret...

Kommentarer:
Postat av: malin

hehe, ja december e bra för då använder man en massa ljus och man blir mindre deppig då ;) i övrigt - bra blogg med bra poäng! ses snart och ha djupa samtal på fyllan, säkert ;)

Postat av: Tiinis Kaninis

hehe du tror inte att spontanidrotten är lite påverkad av föräldrar som puttar ut barnen från datorerna så fort solen visar sig? ;)

2007-10-02 @ 23:39:18
URL: http://thesatisfiedcony.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits