Tompan svarar:

Fick en kommentar till innebandyinlägget av Tiinisen:
=) Bättre lycka nästa år! Man kan inte alltid vara på topp... Men jag blir väldigt nyfiken på hur innebandy för döva är. Kan du inte skriva ett inlägg om det eller förklara för mig? Hur dömmer dommarna och är det nån annan skillnad?

Svar: Innebandy för döva är ingen skillnad mot innebandy för hörande, mer än bara att vi inte hör och att domarna har flaggor och viftar med dom när de blåser av för någonting. Vi i Örebro Dövas IBF spelar i en vanlig serie där vi spelar mot hörande. Vi gick ned till div 5 i höst, efter att ha hört hemma i fyran sedan 2001/02. Vi har haft och har en eller två hörande i laget. Hörseln har ingen betydelse i vår klubb, men alla i klubben ska helst kunna teckenspråk.
Klubben har också ett damlag i div 2 och ett pojklag i P91.


Det finns fler innebandyklubbar i Sverige: I Göteborg hittar du IK Surd i div 5, IK Hephata i Stockholm, div 6.
Sen finns det ett par till, som inte deltar i seriespel som klassiska IK Virtus.
En annan klubb är de nuvarande mästarna DSK Dalir som tog hem sin första titel iår.

Det har funnits fler klubbar, men som av olika skäl lagts ned.

De lag som inte deltar i seriespel men med i SM brukar ha ett hopkok av spelare som spelar i serier i andra städer och länder (läs: Finland) och föredettningar är också vanliga i dessa lag.

Andra länder som jag vet har döva innebandyklubbar finns i: Finland, Schweiz, Estland och Ungern(!)

Varför det är så få lag, undrar du nog. Det fanns fler lag förr i tiden, men antalet lag som spelar i seriespel är fler än någonsin nu trots det.
Sen är det också för att det bara finns 10 000 döva i landet och alla sysslar knappast med innebandy :)

14517-4 Örebro DIBF i svart - Nr 10 Robert Pettersson, årets skyttekung med 25 mål och 7 assists på 15 matcher. Jag är till höger och tar emot bollen.


Kommentarer:
Postat av: Tiinisen

Vad glad jag blev av ditt svar =) Det var kul att få höra hur det låg till. Jag blev lite chockad av att få veta att det bara var 10 000 döva i sverige, trodde att det var betydligt vanligare. Men då räknas inga andra hörselskador med eller? Vart spelade ni när ni var i Göteborg? Och nästa år om du spelar här i gbg, kan du inte skriva om det så jag kan komma och kolla? Skulle vara skitkul!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits