Sir David Attenborough blir hedersdoktor på Uppsala Universitet i Maj

14517-74Sir David Attenborough.

Sir David Attenborough, 83 år idag, har varit betydande inom naturfilmen. Han har gjort massor av naturprogram och dokumentärer om många olika saker; djuren och naturen. Nu hedras han med ett hedersdoktorat på Uppsala Universitet - han kommer att promoveras tillsammans med Jane Goddall under Linnés 300 års jubileumvecka, den 26 maj.

Sir David har gjort ett stort intryck på mig, jag var liten och tittade ibland på naturprogrammen "Mitt i naturen" och lärde mig mest av hans program. De var så pedadogiska och enkla, inte det minsta besvärliga att titta på för ett barn.

Idag satt jag och zappade mig till Animal Planet - och se; Life of Mammals av honom! Jag visste direkt att det var ett av Davids program - berättarstilen kändes igen.
Jag kände mig genast som den lille pojken igen, som kollade på programmen. De är lika pedadogiska och bra som när jag var liten. Jag lärde mig något nytt idag: Att det också finns pungdjur i Sydamerika och att pungdjuren som bor i Australien förmodligen härstammar från Sydamerika.

BBC har alltid varit bra på att göra intressanta program. Där har SVT en bit kvar, även om SVT gör det bra också, så är ändå BBC bäst i världen på att producera bra dokumentärer, tycker jag.

Sir David Attenborough föddes 1926 i London, som yngre bror till Sir Richard Attenborough som även han är känd, som filmregissör. David pluggade naturvetenskap vid University of Cambridge och började efter studierna jobba på BBC, dock inte som naturprogramledare - han började producera naturprogram i slutet av 50-talet, sen bar det iväg och idag är han en av världens mest kända ansikten när det gäller natur på TV. Och han håller på än idag, även om han varvat ned något.
Han har mottagit följande utmärkelser av drottningen: Order of Merit, Order of the Companions of Honour, Royal Victorian Order, Order of the British Empire, Fellow of the Royal Society.
Respekt.

image73
Hans närhet till djuren och naturen är mycket känd. Typiska bilder från hans dokumentärer är att han pratar till oss och djuren står bredvid eller framför honom och betraktar honom. Det ser man inte ofta i naturprogram. Han får en speciell kontakt med djuren. Och man ser att han älskar det, för han berättar med engagemang, lite sådär typiskt brittiskt, lite ryckigt kroppspråk. En tunn ljusblå eller beige skjorta har han ofta också. Och det vitgråa håret fladdrar ofta i vinden. Se bilden ovan.

Att ha blivit känd för att göra bra naturprogram är inte illa pinkat av en Londonbo...

Filmer i urval:
  • Life on Earth (1979), (Liv på jorden)
  • The Living Planet (1984)
  • The Private Life of Plants (1995)
  • The Life of Birds (1998)
  • The Blue Planet (2001)
  • The Life of Mammals (2002)
  • The Origin of Music
  • A Zed & Two Noughts - berättarröst

Kommentarer:
Postat av: Tompan

Jag har sett en del av hans dokumentärfilmer, inte alla naturligtvis.

Sen så är jag ganska allmänbildad, det vet jag. Jag behöver inte bevisa något för dig. Blir du störd, är det väl bara att klicka dig vidare i cyberrymden. So long.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits