Brokeback Mountain

14517-15
Fr v: Heath Ledger, Jake Gyllenhaal.

Brokeback Mountain(regi: Ang Lee); den första film jag sett som gör ett seriöst försök att skildra hur homosexuella kan ha det. Två män som tillsammans vaktar får under en lång sommar blir kära i varandra. Heath Ledger spelar Ennis Del Mar, som är en machokille som ska gifta sig med sin Alma efter sommaren. Och de träffas inte på fyra år, men de har inte glömt varandra. Jake Gyllenhaal som spelar Jack Twist hör av sig och där börjar filmen tycker jag. En sevärd film som visar på hur det kan vara för bögar att ha det - än idag kan det vara besvärligt för bögar att erkänna för omgivningen att man är bög. Det anses inte rumsrent, särskilt inte i filmens cowboymiljö. Detta får i filmen konsekvenser för de två männen...



Tänkvärd film, som gjorde så att jag funderade ang. känslor  - känslorna en människa har är i princip könlös, då två män kan hysa likadana känslor för varandra som jag gör för Julia. Det tror jag faktiskt. Samtidigt så blev jag äcklad av deras första sexscen, eftersom jag är hetero.
Jag kan inte hjälpa att jag har svårt att se sådana scener, tyvärr.
Jake Gyllenhaal liksom Heath Ledger övertygade och filmen var full av fina miljöbilder vilket jag tycker om. Skulle inte bli förvånad om filmen får en Oscar.

Brokeback Mountain får en fyra av fem i betyg.

Kommentarer:
Postat av: natty

JS! den filmen vill ja se!! JS! ;)

Postat av: sofiaw

för att jag märkte hur taskig jag var i början utan att tänka på det? ;) :p

2006-03-04 @ 14:21:48
URL: http://wiksofia.blogg.se
Postat av: Helena

Hej, tack

jodå det ska jag, jag har bara mjukstartat än, dom vet inte hur envis och grönjävlig jag kan vara då jag sätter den sidan till, och jag har ju för närvarande all tid i världen ;)

2006-03-05 @ 13:49:47
URL: http://helenaw.blogg.se
Postat av: Yelena

hehe.. en mycket bra fråga! jag har inte en aning men det ligger i släkten att vara kort. mormor är 149 och mamma är 154 :) Så man måste ju ta vara på traditionerna!

2006-03-05 @ 20:56:58
URL: http://yelena.blogg.se
Postat av: Yelena

Haha, det var intressant och sann fakta det där ang längd i din släkt. Du får berätta sen hur lång sonen blev ;)

2006-03-05 @ 22:02:54
URL: http://yelena.blogg.se
Postat av: Ludi

Hm, den ska jag nog skaffa fram från videohyllan (eller jaja, DVDhyllan) och hyra en trist söndag. eller vilken dag som helst. Eller! Så fixar du den ´gratis´ ;P Pusspuss!

2006-03-06 @ 00:26:25
Postat av: Mimmipippi

Jag håller med dig om det du tycker om filmen. Men jag tycker det är lite roligt att snacka med killar eftersom dom visar hur äcklad dom blev av att se på filmen men man blir ju inte bög efteråt eller hur? :D

2006-04-02 @ 16:30:15
Postat av: Ludi

Kolla i dalnummers blogg och rösta! Rösta på din allra bästa sätt ;) Puss!

2006-04-05 @ 14:50:03
Postat av: Askungen

dramatisk!

2006-04-07 @ 08:12:11
URL: http://isabelengwall.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits