Sanna Kallurs kväll smakade guld

Grattis Sanna Kallur till EM-guldet!
14517-48

Det var kul att se henne springa och vråla direkt efter målgången. Det var äkta glädje. Även de inre organen fick gåshud, så långt in gick min rysning.


Hon behöll fokus efter två tjuvstarter (som hon inte förorsakade) och sprintade hem EM. Hon bokstavligen seglade fram sista halvan av loppet. Jag har inte sett henne ofta och känner inte henne, men jag vet att det ligger mycket bakom ett guld - mycket blod, svett och tårar. Det är inte bara att slänga upp några häckar och göra 12.59 rakt av. Det krävs många års träning innan det sitter. Beundrar henne för det. Jag passar aldrig i en sån sport. Jag är ändå för långsam. När jag var som snabbast på hundra meter slätt tog jag 11,50 och jag var 15-16 år gammal. Hyfsat snabb skulle jag säga, men mina starter var fruktansvärt långsamma. Jag kommer aldrig kunna ta nån false start, aldrig, haha. De hann sticka tre-fyra meter innan jag stack iväg. Det är inget för mig. Däremot var jag snabb i hockeyrinken. Jag kunde åka runt rinken på 15-16 sek.

Jag saknar också det totala psyke som krävs för en individuell idrott. Jag arbetar nog bäst i grupp. Det är också snacket i omklädningsrummet och doften därinne - jag saknar doften de har i hockeyhallar, snus och shampoo och gammal svett och liniment och hockeytejp i en härlig mix - jag spelade ishockey i tio år, en tid som aldrig kommer tillbaka, men som jag minns tillbaka med ett leende. Det är också det där att man inte är ensam. Att man lirar tillsammans till seger passar mig bättre. Jag kan göra en halvdan match och laget vinna ändå. Det kan man inte på 100 m häck. Där är man dödsdömd om man tvekar under eller före loppet. ALLT ska stämma just då. Och det krävs en viss typ av människa att klara av det.

Jag slår vad om Zlatan hur skulle bli om han tvingades byta till friidrott. Jag vet att han skulle bli rädd för att stå där. Han skulle inte längre vara så stursk, den gode Zlatan. Han blir nog plötsligt en darrig och pissfärdig liten skolpojke som fått en taskspark ute på skolgården av en elak nia. Det vore en syn. Det står dock skrivet i stjärnorna att Zlatan fötts till fotbollspelare. Tur för honom.

Däremot har fotboll också pressade jag-är-ensam-situationer: straffläggningarna. Men det är inte samma sak, anser jag. Det är värre att totalt klappa igenom i ett lopp än att missa en straff. Man blir syndabock men det är ändå laget som spelat så dåligt att det blivit straffar.  Och straffläggningar är som ett lotteri, tycker jag. Eller?
Det är en intressant diskussion, om vilken sport som är värst för psyket.

Kallurs är födda samma år som jag - 1981

Nyfiken på vilka andra som fyller år samma år som mig, surfade jag in på Wikipedia och kollade upp vilka kända idrottsmän och kvinnor som föddes 1981. Och jag blev förvånad över antalet stjärnanfallare i fotboll, det var ju en hel drös med målfarliga typer. Däremot är det tunt med mittfältare...
Att Dum-Bush fick tvillingar två dagar innan mig var ju nåt nytt :)
Och se på systrarna Kallur, de föddes den 16 februari samma år som mig. En bra årgång, jag vet.



Fotbollspelarna:

Andra kändisar födda 1981

Och det fanns en som föddes precis samma dag som mig:

Kommentarer:
Postat av: Sofia

glöm inte att jag oxo är av den utsökta årgången 1981! ;) visst är vi utsökta, vi 81:orna... :)

Postat av: brownrock

tyfft att du är född på samma dag som lost-clarie! :D

2006-08-12 @ 17:53:43
URL: http://elsapelsa.blogg.se
Postat av: brownrock

haha ja tyfft det med! och fungerar din msn? min dator här i örebro vill mobba lite tror jag.

2006-08-12 @ 20:39:45
URL: http://elsapelsa.blogg.se
Postat av: Anonym

Haha fullträff för din del.. :D
Kanske skulle man omformulera texten:
"Jag höll fast köttet med gaffeln och mitt i skärningen med kniven kastade gaffeln in handduken och böjde sig för min tankekraft".
Vad sägs om det? :)Jodå det har varit rätt lugnt under sommarn, mycket att göra.

Intressant beskrivning av din påbörjade karriär som avslutade abrupt på Manillaskolans inte alltför populära löpbana. Jag håller med dig fullständigt - det finns inget som slår stämningen i en hockeyomklädningsrum efter en hård träning eller en bra match. Jag saknar den tiden.
"Det var på den gamla goda tiden..." säger man ju :)

Är inte i Örebro ännu, men kommer dit antingen nu på tisdag,onsdag eller torsdag. Har inte riktigt bestämt mig ännu som du förstår..

Hur var din sommar annars?

2006-08-13 @ 01:00:45
Postat av: Tompabompa

Sorry, glömde skriva namn på mitt inlägg..

2006-08-13 @ 01:01:36
URL: http://tompabompa.blogg.se
Postat av: Towas

Heh, vet bestämt att du var på WCbesök efter när Kallur tagit guldet, pga toapapper.. hah claire, oh min jesus

2006-08-25 @ 16:37:26

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits